Sunday 6 November 2011

*jangan terlalu ikut perasaan .

Salam semua . hari ini kita menyambut Hari Raya Korban kan ?
alhamdulillah aku masih lagi hidup hingga ke hari ini . syukur ke atasNYA . :)

Masya ALLAH . aku tak sangka sanggup dia berkata sebegitu rupa .
dia tak fikir ke apa yang dia cakap tu akan makan diri dia sendiri .
dulu dia pandai cakap aku macam-macam . tapi last-last dia sendiri yang cakap macam tu .
betul kata pepatah dulu "paku dulang, paku serpeh . mengata orang, dia yang lebih" .
tak sangka peribahasa itu betul-betul sangat bermakna dan berguna .
hebatnya orang tua dulu-dulu .

Aku rasa ALLAH dah bagi sorang satu dah otak untuk fikir yang mana baik dan burukkan ?
serius and sejujurnya aku memang pernah buat kesilapan besar dalam hidup aku .
dan aku sangat menyesalinya . dan aku cuba untuk baiki hidup aku .
so kita sebagai manusia dan insan yang lemah seharusnya pandai berfikir kan ?
tambah2 lagi yang berumo da lanjut tu . mesti makin matangkan ?
kita takde hak untuk tentukan sama ada nyawa kita dah diambil ke belum .
dan kita xde hak untuk kata "anggap jela aku sudah tiada ada muka bumi ini" .
memang kita takde hak sebab itu semua kuasa ALLAH .
so fikirkanlah guna otak yang ALLAH dah bagikan .
kepada binatang pun ALLAH bagi otak juga .
yang bezanya antara ada fikiran ke tak . kita sebagai manusia mesti ada fikirankan ?
so fikirkanlah dulu sebelum berkata-kata ye . :)

Sebelum nak lakukan sesuatu tu, fikir dulu .
*fikir dulu sebelum bertindak .

ALLAH ada bagi setiap orang otakkan ?
ada fikirankan ?
*so fikir dulu sebaik-baiknya sebelum berkata-kata .

ooppsss yang nie yang tak nak nie !
terlalu ikut perasaan tanpa berfikir dan bertanya .
*jangan fikir diri sendiri je yang betul .

yang nie pun tak nak gak !
jangan berdendam sesama sendiri . nanti sendiri yang nahas .
*dendam boleh memakan diri sendiri .

kalau pandai berfikir, bertindak dengan cara yang betul, hidup pun success selalu kan ?
*so bertanya, berfikir, dan bertindak secara rasional . jangan ikut perasaan .

#nie bukan untuk sesiapa . hanya untuk pesanan kepada diri sendiri je . :)
+peace no war+

No comments:

Post a Comment